5 faktov, ktoré ťa uvedú do sveta proteínov

Proteíny sa stali veľmi populárnym doplnkom výživy, a to nielen u športovcov, ale aj u ostatného obyvateľstva. Čo by si o nich mal vedieť?

1. Proteín je pre organizmus nevyhnutný/životu potrebný

Proteín je súčasťou každej bunky, tkaniva a orgánu v tele. Keď konzumujeme proteíny, vaše telo ich rozkladá na na aminokyseliny, ktoré sú považované za “stavebné kamene” života. Naše telo jednoducho potrebuje prijať určitú dávku proteínov každý deň.

2. Nie všetky proteíny sú rovnaké/rovnako účinné

Rôzne zdroje bielkovín (proteínov) poskytujú rôzne aminokyseliny. Potraviny, ktoré poskytujú esenciálne aminokyseliny, alebo tie, ktoré naše telo nedokáže vytvoriť sa nazývajú kompletné bielkoviny- nachádzame ich v mäse, rybách, vajíčkach alebo v mlieku. Tzv. neúplné bielkoviny (ryža, fazuľa) majú nízke zastúpenie aminokyselín. Môžete však tieto neúplné zdroje bielkovín skombinovať, aby ste získali všetky esenciálne aminokyseliny, ktoré potrebujete.

3. Viac proteínov nemusí vždy znamenať aj viac svalov
Konzumácia veľkého počtu bielkovín nie je priamo spojená s väčším množstvom svalovej hmoty. V skutočnosti športovci potrebujú len o niečo viac proteínu ako priemerný jednotlivec. Vysoko-proteínové diéty sú teda viac na škodu ako na úžitok.

4. Dostatočné množstvo proteínov môžete získať aj z rastlín

Pre ľudí, ktorí sa z rôznych dôvodov rozhodli vynechať zo svojej stravy mäso existujú spôsoby ako dostať do tela dostatočný denný príjem bielkovín. Bezmäsité zdroje proteínov sú napríklad fazuľa, orechy, arašidové maslo, mandľové mlieko, semená, celé zrná a sójové proteíny ako napríklad tofu alebo vegetariánske burgery. Napriek všeobecnému presvedčeniu aj vegetarián môže byť úspešný športovec.

5. Práškové proteíny- kedy ich môžeme užívať?

  • keď rastieš- Tínedžeri potrebujú pri aktívnom životnom štýle spojeným s rastom viac bielkovín ako bežný človek.
  • keď začínaš cvičebný program- Ak si sa doteraz venoval športu iba okrajovo a chceš začať makať naplno, budeš potrebovať vyššiu dávku proteínov.
  • keď navyšujes svoj doterajší tréning- Pri zvyšovaní intenzity tréningov si telo vyžaduje aj vyššiu dávku bielkovín.
  • keď sa zotavuješ zo zranenia- Športovci pri zranení zvyknú strácať bielkoviny rýchlejšie, preto je nutné dopĺňať ich.
  • keď si vegán/vegetarián- Vegetariáni a vegáni potrebujú klasické zdroje bielkovín nahradiť inými.